Vrak Milford Amoco Haven
Jedným z najväčších (a pre rekreačných potápačov aj dosiahnuteľných)
vrakov na svete je pod cypruskou vlajkou kedysi plávajúci tanker Milford
Haven. Potápanie a prehliadka tohto vraku sú oprávnene považované za
jeden z najkrajších a najúžasnejších skúseností, aké prístrojové potápanie
k vrakom ponúka. Viac sa o Taliansku dočítaš aj v našej sekcii o destináciách.

Ceny a termíny
máj 2012 |
Vrakové potápanie
v Taliansku |
neurčená |
|
|
|

Cesta a presuny
Do talianskeho Janova sa presunieme individuálnou dopravou. Transport
ťažkého potápačského materiálu zabezpečí naša CK.
 
Ubytovanie a strava
Bývať budeme v bežnom 3 hviezdičkovom hoteli s dvojposteľovými klimatizovanými
izbami s balkónom a kúpeľňou. V rámci ceny budú raňajky formou švédskych
stolov. Obedy a večere si musia účastníci zájazdu riešiť individuálne.
Časový harmonogram
Predpokladáme príjazd účastníkovvo štvrtok vo večerných hodinách. Potápačskými
dňami budú piatok a sobota. V prípade nepriaznivého vývoja počasia aj
nedeľa.
História plavidla
Plavidlo Milford bolo postavené v lodeniciach v Cardize a odovzdané
firme Amoco v roku 1973. Išlo o impozantné plavidlo s dĺžkou 334 ma
šírkou cez 50 m. Bolo prvým z 4 kusovej série. V jeho 14-tich nádržiach
bolo možné transportovať až 230 000 t ropy. Poháňaný bol dieselovými
motormi s výkonom 30 000 HP a schopný plávať rýchlosťou 15 uzlov.
V roku 1985 bol Amoco Milford predaný spoločnosti Haven Maritime Corporation
a premenovaný na Haven. Už pod libérijskou vlajkou putoval však k ďalším,
tentokrát gréckym majiteľom. Počas Iracko – Iránského konfliktu v roku
1988, bol tanker napadnutý iránskou fregatou a utrpel vážne škody. Odtiahnutý
bol do Singapúru, kde mu opravili kotle, motor a kormidlo. Od roku 1990
bol späť na vode.
Požiar lode
8. apríla loď vezúca iránsku ropu dorazila do Janova, kde vyložila
časť svojho nákladu. Potom Haven zakotvil v prístave, čakajúc na ďalšie
rozkazy. 11. apríla ráno začala posádka s rutinným manévrom prečerpávania
časti nákladu s cieľom upraviť plavebný ponor lode. Prednými nádržami
odrazu otriasol silný výbuch, po ktorom o pár min nasledovala ďalšia
explózia na korme a loď zachvátil obrovský požiar. Námorníci sa márne
snažili s ohňom bojovať. Nakoniec vzplanula aj nafta. Z posádky sa zachránilo
len 31 členov. Viacerí uhoreli za živa a telo kapitána sa nikdy nenašlo.
Horiaca loď strácala obrovské množstvo ropy a ešte tej noci sa začala
potápať. Jedny experti doporučovali odtiahnúť plavidlo čo najďalej na
otvorené more a nechať ho tam klesnúť. Iní chceli nechať Haven v plytkých
vodách, aby sa tým uľahčili čistiace operácie.
 
Potápanie
V taliansku budeme spolupracovať s miestnou základňou. Prvé ponory
budú plytšie, na zorientovanie sa na vraku tak obrovských rozmerov.
Na druhý (tretí) deň sa potom ponoríme aj hlbšie.
Požiadavky na potápačov
Doporučovanou kvalifikáciou a tým aj predpokladanou úrovňou skúseností
je pokročilý certifikát technického potápania na úrovni Advanced
Nitrox Diving a Dekompreného
potápania . V záujme dlhších časov na dne, celkom iste
použijeme aj zmesi plynov. Povinným je potápačské
poistenie a lekárska prehliadka nie staršia ako 6 mesiacov.
Vybavenie základne
Naše partnerské centrum má štandardne vybavenú základňu, na ktorej nechýba
dostatočný počet fliaš, ktoré sa plnia kyslíkovo kompatibilným kompresorom
Bauer. Problémom nie sú plyny či dvojité zásobníky. Jej požičovňa, má
dostatok materiálu a techniky pre prípad, že sa ti niečo pokazí alebo
stratíš časť výstroja.
 
Potopenie plavidla
Veliteľ prístavu Alati sa rozhodol pre transport lode na otvorenú vodu.
V okamihu keď sa dostali na hĺbku približne 500 metrov, nasledovala
ďalšia silná explózia a Haven stratil asi 80-metrový kus provy. Zbytok
bol vlečený k pobrežiu neďaleko výbežku Punta di San Martino medyi Arenyanom
a Cogoletom. Tu po dvoch dňoch obáv spojených s možným katastrofálnym
únikom ropy do mora oheň náhle zhasol. 14. apríla 1991 Haven zahalený
v obrovských kúdoloch dymu zvolna klesol ku dnu zanechajúc po sebe rozsiahle
ropné škvrny. Aj napriek skutočnosti, že veľa ropy zhorelo a nasadeniu
všetkých dostupných prostriedkov v rátane plávajúcich zábran sa nafta
rozliala po okolitých plážach a spôsobila nevyčísliteľné škody.
Milford Amoco Haven dnes
Haven, respektíve jeho skrátený (asi 250 dlhý trup) dnes leží vo vzpriamenej
polohe na dne vo vzdialenosti jednej námornej míle od pobrežia a je
potápačom voľne prístupný. Jeho trup siaha do hĺbky 90 metrov, pričom
horná hrana plavidla sa potápa v hĺbke okolo 33 metrov.
Vzhľadom na skutočnosť, že sa jedná o ponory na otvorenom mori a v
hlbších vodách patria zostupy na Havene do kategórie pokročilého potápania.
Horná paluba a čiastočne odrezaný komín (aby neobmedzoval plavbu veľkých
lodí) je časť, vhodná pre zdatnejších rekreačných potápačov. Rôzne bóje
a laná ukotvené k palube vedú ku komínu a korme, čím sa redukoval počet
vážnejších nehôd, ktoré sa tu v minulosti stali. Palubná nástavba má
strechu v 33 metroch. Zakrýva mostík, pod ktorým sú dôstojnické kajuty
a ďalej dolu pokračujú ubytovacie paluby.
Ponory na vraku
Kamkoľvek sa na vraku pozrieš, všade uvidíš niečo zaujímavé, preto
nie je ľahké rozhodnúť, či svoj limitovaný čas pod vodou venuješ sledovaniu
detailov, alebo obdivovaniu impozantného profilu, chodieb, krídiel mostíka
zakriveného požiarom a ventilátorov. Jednou z možností je opustiť palubu,
vydať sa hore smerom ku korme a prehliadnúť si dve týčiace sa sťažňové
konštrukcie a gigantický komín. Jeho odrezanie nám potápačom dnes umožňuje
nesmierne zaujímavý pohľad do jeho útrob.
Zostúpiť sa dá aj k palubám ležiacim oproti mostíku, kde sú k zhliadnutiu
navijaky, káble, rebríky a lávky. Vynechať nemožno obrovský mostík,
alebo venovať pohľad z chodieb dolu na morské dno. Je tak hlboko, že
ho neuvidíš ani pri mimoriadne čistej vode. Patrične certifikovaní technickí
potápači, si možno budú chcieť prezrieť útroby vraku. Tu je minimálna
hĺbka 65 metrov. Skúsení vrakoví potápači môžu zostúpiť aj do strojovne,
treba však mať na pamäti, že táto začína v 55-tich a siaha až do hĺbky
75 metrov.
Kolonizácia Havenu
Trup aj všetky konštrukcie vraku sú aj napriek relatívne nedávnemu
potopeniu (1991) celkom zarastené. Obývanie vraku takouto rýchlosťou
a s takou intenzitou vzbudilo záujem biológov. Najskôr prišla populačná
explózia trubkových červov. Ďalším dominantným organizmom boli bezstvolové
lilijice, ktoré pokryli telo a ďalšie konštrukcie vraku takmer bezozbytku
tak, že vyzeral ako galéria, odená do hustých girland mnohofarebných
pier. V posledných rokoch ich však ubudlo a boli nahradené farebnými
sasankami Corynactis viridis spoločne s morskými hubami, ustricami a
spústom rýb a ďalšími zástupcami fauny a flóry Stredozemného mora.
Prečo taká masívna kolonizácia behom pomerne krátkej doby? Biológovia
zastávajú názor, že vzhľadom ku skutočnosti, že sa Haven potopil v oblasti
s piesčitým dnom a silnými prúdmi, ktorá má dostatok planktonu. Okolie,
bez útesov a skál neposkytuje mnoho príležitostí k tomu, aby sa mohli
morské organizmy uchytiť. Oheň očistil povrch lode, v podstate ho vysterilizoval
a tým umožnil jeho rýchle osídlenie. Morské organizmu tak na ňom nenašli
nič, čo by im bránilo v kolonizácii. Naopak, znečistenie okolia priviedlo
život paradoxne práve k vraku.
Poznámka:
Ďakujeme Martinovi Strmiskovi www.aquasphere.sk
, Petrovi Vaverkovi www.vaverka.net
ako aj www.havendiving.com za poskytnuté fotografie.
|