Pro Dive Chorvčtsko 
 

Potápačská plavba po Jadrane s loďou Bodul

 

Plavby spojené s potápaním organizujeme v našej spoločnosti už od roku 1995 a v Chorvátskej časti Jadranského mora sme skutočne "ako doma". Dôkazom je viac než 2 000 spokojných pasažierov našich plavieb. S posádkou lode Bodul spolupracujeme už od roku 1995. Okrem potápačských, organizujeme tiež plavby detské, cyklistické aj pre vyznávačov morského kajkingu. Viac sa o Chorvátsku dočítaš aj v našej sekcii o destináciách.

 

 

Charakteristika potápačských plavieb

Na týchto plavbách sa primárne potápa. Najčastejšie 2-3 razy denne. Celý program, trasa plavby, podávanie stravy aj spôsob prenocovania sa podriaďuje potápačským cieľom. Na lodi sa zvyčajne vytvorí pravá "potápačská" atmosféra, vhodná na získavanie praxe a nových skúseností či vyšších potápačských kvalifikácií.

 

Termíny a približné ceny potápačských plavieb

31. aug. - 7. sept. 2013
Z prístavu Trogir
499 eur
neurčené
zatiaľ neurčené
neurčené

V cene je:
ubytovanie na 7 nocí v 2-lôžkových kajutách, týždenná plavba, strava formou plnej penzie, prístavné poplatky, posádka, pohonné hmoty.

V cene nie je:
pobytová taxa = 14 Eur, doprava, cestovné ani potápačské poistenie, potápanie, vstupné do národných parkov a chránených oblastí.

Cena potápania:
Na Bodule platíme len za reálne uskutočnené ponory. Cena za ponor bude upresnená v mesiaci február. V cene bude započítané plnenie fliaš vzduchom, brífing a potápačské povolenia. Na lodi Bodul nie je možné si prenajímať fľaše, ani potápačské závažia.

 

 

Trasy plavieb

Korčula
Trogir - Šolta (Stomorska) - Hvar - Mljet - Korčula - Jelsa (Vrboska) - Bol - Milna - Trogir

 

Kornati
Trogir - Rogoznica - Kornati - Telašćica (Dugi Otok) - Vodice - Skradin (Vodopády Krka) - Šibenik (Zlarin) - Primošten - Trogir

 

Vis
Trogir - Šolta (Stomorska) - Vis (Komiža) - Hvar - Stari grad - Milna - Trogir

V prípade nepriaznivých poveternostných podmienok, si kapitán lode v záujme bezpečnosti pasažierov, vyhradzuje právo zmeny trasy.

 

Loď M/Y Bodul

Charakteristika
Bodul je drevená 3 palubová motorová jachta s domovským prístavom v Splite. Je to loď s dlhodobou tradíciou a skúsenosťami s nautickým turismom v Chorvátsku. Ústrednou postavou lode je dvojica Otec (Ljubo) a syn (Marinko) Jakasovi, ktorí sú majiteľmi plavidla. Kapacita Bodulu je maximálne 28 pasažierov, 2 divemasteri a 5 členná posádka.

 

Ubytovanie

Kajuty
Kajuty sa nachádzajú na všetlkých troch palubách. Na hornej palube je 6 kajút s poschodovými posteľami, s WC a umývadlom. Na hlavnej palube sa nachádzajú 4 kajuty, s posteľami na identickej úrovni, WC a umývadlo. V podpalubí je ďalších 5 kajút s posteľami na rovnakej úrovni a WC. Všetky kajuty sú vybavené odkladacou skrinkou, a poličkou.

 

Strava na lodi

Spoločné stravovanie
Jedlá sa na lodi podávajú tri razy denne. Raňajky sú takzvané "kontinentálne": chlieb alebo pečivo, maslo, med, džem a vajíčka, syr či salám. Nechýbajú nikdy džús, čaj alebo káva. Obed sa skladá z polievky, hlavného jedla a zákusku či ovocia. Na večeru sú často podávané špeciality z chorvátskej kuchyne ako aj ryby a ďalšie morské živočíchy. Nikdy nechýbajú zeleninové prílohy.

 

 

Nápoje
Nápoje k obedu a večeri, nie sú v cene zájazdov. Pasažieri si ale môžu za úhradu objednať v lodnom bare bežné nealkoholické nápoje (Cola, Fanta, Sprite). Pre lepšiu náladu potom aj pivo, víno, či miestne nápoje, akými sú: Rakija, Travarica, Pelinkovac, Orachovac.

 

 

Ďalšie priestory lode

Salón
Centrom lode a miestom spoločného stravovania je priestranný salón. Je vybavený televízorom a malou audiovežou. K dispozícii sú tiež karty, šachy a ďalšie spoločenské hry.

Hlavná paluba
Kto má radšej čerstvý vzduch a výhľad na more, nájde útočisko v prednej časti hlavnej paluby. Pohodlné sedenie, chládok vytvorený pergolou priam nabádajú na popoludňajšiu siestu. Populárne sú tu najmä podvečerné posedenia pri západe slnka a fľaše Graševiny - miestneho vína.

Horná paluba
Aj zadná časť hornej paluby poskytuje pohodlie sedenia na mäkkých matracoch. Po zotmení, sa tu pri svite mesiace či mihotavom svetle prístavu vedú rozhovory na témy od výmyslu sveta. Predná časť hornej paluby síce nie je krytá pred slnkom, ale večer poskytuje miesto na spoločné večierky pasažierov.

 

Čo zažijeme

Bežný deň s potápaním
Na rozdiel od safari v Červenom Mori, má plavenie sa po vlnách Jadranu oveľa pokojnejší charkter. Zvyčajne sa do sýtosti vyspíme. Vstáva sa tak, aby náš hosť stihol raňajky do 9:00. Potom sa vypláva z prístavu či zátoky (podľa toho kde Naval nocoval) a zamieri sa na miesto prvého ponoru dňa. Potápa sa medzi 11:00 a 13:00. Nasleduje obed a všeobecný pokoj a sieta na lodi. Po nej sa Šćedro presunie na lokalitu druhého ponoru. Ten sa skončí väčšinou okolo 17:00.

 

 

Noc na lodi
Po popoludňajšom ponore, sa loď presunie do prístavu, čo umožní našim hosťom vyraziť po večeri do ulíc niektorého mesta, či prístavnej osady za účelom spoznávania mediteránskej kultúry. Ak je v ten deň plánované aj nočné potápanie, zamierime s loďou do zátoky, v ktorej aj prenocujeme. Romantika s hviezdami, je v takom prípade zaručená a priam nabáda na prenocovanie na hornej palube pod holou oblohou. K tomu gitara a zopár clivých tónov....

 

Trasa našej plavby

Plaviť sa budeme k ostrovom a útesom strednej Dalmácie, jednej z najslnečnejších častí jadranského pobrežia. Zvyčajne zo 7-mich nocí na palube, strávime 4-5 v mestách a 2-3 v zátokách na kotve, či vyviazaný lanami o brehy. Našim domovským prístavom a miestom naloďovania sa bude mesto so starobylým prístavom – Trogir, neďaleko chorvátskej metropoly Split. Trasa plavby sa prispôsobí našim chutiam, počasiu a rytmu potápania.

 

Nie je vylúčené, že navštívime aj nasledovné mestá a mestečká:

Mestá

Trogir (pevnina)
Kedysi významné rybárske mesto, sa stalo v posledných rokoch baštou turizmu. Je vyhlásené svojimi gastronomickými službami. Veľký počet reštaurácií so špecialitami rýb a darov mora uspokojí aj najnáročnejšieho gurmána. Za zmienku stojí architektúra mesta, ktorého jadro je vlastne pevnosťou s vysokými obvodovými múrmi a strážnymi vežičkami. Mladšia generácia návštevníkov ocení aj množstvo diskoték nočných klubov.

 

Maslenica (Šolta)

Aj keď umiestnená na západnej strane, tvorí jedno z centier ostrova Šolta. Rozkošné ostrovné mestečko zaujme svojou polohou vhodnou na pozorovanie západov slnka. Charakterizujú ho najmä pokoj a spomalený chod života. Pozornosti akyste neutečie ani prístavná reštaurácia v podobe hradu. Zvyčajne sa v tomto meste venujeme športu, kedy zvádzame tuhé futbalové zápasy na miestnej "Maracane".

Milna (Brač)
Máme veľmi radi toto mesto, schované v hlbokom zálive a tak dobre chránené pred vplyvom vetra. Prístav s kvalitnými službami, miestne trhy a vynikajúce červené víno vysvetľujú túto našu záľubu. Viaceré stavby nesú stopy románskej kultúry a palmy podobné tým, aké rastú v Milne sa len ťažko hľadajú.

Bol (Brač)
Mesto je pomerne moderné s dostatkom kultúry 21. storočia (internetové kaviarne, počítačové herne a tanečné kluby), zaujme však nevšedným prírodným útvarom. Je ním niekoľko desiatok metrov dlhý, a úzky polostrov tvorený guľatými kameňmi výrazne vystupujúci z línie inak málo členitého pobrežia. Už jeho názov "Zlatý roh" evokuje čosi romantické a zvláštne. Ranný kúpeľ na tomto mieste patrí medzi zážitky, na ktoré sa nezabúda.

Stari Grad (Hvar)
Toto mesto plné slnka a vína si ihneď zamilujete. Leží v ústí klínovitej zátoky na západnej strane ostrova Hvar. Mesto žije čulým kultúrnym životom a slávnosťami od výmyslu sveta. Medzi miestne rarity patrí napríklad "vínovod", ktorý spája závod na výrobu vína s prístavom a umožňuje tankovať víno priamo do lodných nádrží. No a miestnym vinárničkám reklamu skutočne robiť netreba.

Hvar (Hvar)
Impozantný prístav, v ktorom kotvia jachty z celého sveta je ako tomu v mediteráne býva centrom celého ostrova. Môžete tu vidieť plavidlá najbohatších ľudí sveta ale aj šťastlivcov, ktorí sa dokázali odpútať od okov moderného spôsobu života a svoju jeseň života trávia na maličkých a skromných jachtičkách. Nad mestom na vysokom Brale sa čnie pevnosť s delovými vežami, z ktorej je vidieť známe súostrovie "Pakleni otoci". Ak sem raz zavítaš - budeš sa vracať vždy !

 


Potápačské terény

Aj v prípade výberu potápačských terénov, sa trasa plavby prispôsobí našim schopnostiam, úrovni kvalifikácií a pochopiteľne počasiu. Možno pri tom navštívime aj nasledovné lokality:

 

Jaskyne

"Jaskyňa 1"
Je situovaná na samom konci ostrova. Priamo pod majákom sa nachádza tunel, ktorý pretína výbežok v pomerne plytkých hĺbkach od 8-15m. Tento atraktívny terén, je v prípade dodržiavania hlavných bezpečnostných zásad potápateľný aj v prípade mierne pokročilých potápačov.

"Jaskyňa 2"
Táto jaskyňa patrí medzi najkrajšie na Jadrane. Rozpína sa v hĺbkach od 5-30m. Samotný vchod do jaskyne má veľkosť obrovského portál s výškou 10 a šírkou 20 metrov. Hneď za ním je priestranná "Dvorana", bohato obrastená zástupcami morskej fauny a flóry. Za ňou je úzky priechod, ktorým sa vchádza do druhej sály. "Dóm" siaha až na hladinu s otvoreným priestorom vyplneným dýchateľným vzduchom. Jaskyňa pokračuje ďalšími desiatkami metrov, avšak tento priestor je určený len potápačom so špeciálnym jaskynným výcvikom.

"Jaskyňa 3"
Aj táto jaskyňa patrí má prívlastok "najkrajšia" na Jadrane. Rozpína sa v hĺbkach od 5-42m. Jej vchod v tesnej blízkosti brehu tvoria dve niekoľkometrové okná. Za nimi sa v masíve skaly skrýva obrovský dom s priemerom viac ako 15 metrov v tvare valca. V hĺbke okolo 30m sa nachádzajú skalné útvary podobné stalagtitom. V strede horného okraja je uzunký sifón s krasovou výzdobou. Obyvateľmi tejto báječnej lokality si dve veľké "nadrozmerné" palamídy – ktoré sú jadranskými formami tuniaka.

 

 

Steny

"Výbežok 1"
Málokde na Jadrane je možné vidieť takú koncentráciu žltých gorgónií ako na tejto lokalite. Nachádzajú sa v hĺbkach už od 32m, čo ešte spadá do hĺbkového limitu rekreačného potápania. Vzhľadom ku skutočnosti, že ide o veľmi prúdiacu vodu - je tu veľa rýb a ďalšieho života.

"Ostrov 2"
Túto lokalitu tvorí ostrov pozdĺžneho tvaru, ktorý zvyčajne potápame ako tzv. "prúdový ponor". Odhodenie potápačov pritom prebieha na jednom konci ostrova a ich "vyzdvihnutie" na druhom. Steny tohto ostrova sú strmé a zdanlivo bezodné...

 

Vraky

"Vrak 1"
Leží v ústi útulnej zátoky v hĺbke okolo 25m. Jeho kovové ostatky nasvedčujú, že išlo o bojový čln, ktorého rebrá a ostatky kýlu sú podnes zreteľné.

"Vrak 2"
Je umelým vrakom, ktorý skončil svoju púť ako atrakcia pre potápačov. Aj keď pôvodný zámer tých, ktorý ho potopili bol aby spočinul v nejakej strednej hĺbke, nakoniec sa zošuchol neďaleko malinkého ostrovčeka približne 100m od brehu až do hĺbok od 34-44m. Plavidlo slúžilo pred desiatkou rokov ako výletná loď.

"Vrak 3"
Loď "DUBA" leží práve medzi dvomi ostrovčekmi. Jej železná konštrukcia s dĺžkou okolo 60m spočíva na dne v hĺbke od 43-52 metrov. Ešte má jasne viditeľné kontúry. "DUBA" sa potopila pri Splite. neskôr jej odpílili stožiare a odtiahli na miesto dnešnej lokality.

Veže

"Ostrov 1"
Tento malinký ostrovček je známy strmými skalnými stenami. Ich ostré chrbty tvoria veľmi výrazné hrany padajúce až do hĺbok 50m. Po vojnových rokoch bol ostrovček pre svoju veľkosť podobnú bojovej lodi využívaný ako cvičný cieľ pre nálety zo vzduchu. Preto sú všade v jeho okolí roztrúsené atrapy leteckých bômb a granátov.

"Veža"
Tento prírodný útvar na otvorenom mori je vlastne vežou, ktorej vrch končí v hlbke 12m. Päta tohto útvaru siaha až do 42m. Priemer skalnej ihly je asi 15-18m. A na dôvažok v jej hornej časti je prešpikovaná tunelom. Nestačí to ?

"Ostrovček 2"
V ústí tejto zátoky sa nachádza výbežok, s malinkým ostrovčekom o priemere len niekoľko metrov. O to väčšie sú však hĺbky, do ktorých tento ostrovček siaha. Azúrovo čistá voda, obrovské hejná rýb a langusty sú garantované. Je celkom jedno odkiaľ svieti slnko. Jedna strana je vždy nasvietená !


A čo nepotápači

Plavba na lodi na vlnách Jadranu, je v protiklade so safari aké poznáš z Červeného mora pre nepotápačov v mnohom odlišné. Vzhľadom na charakter "príbrežnej" plavby nie sú naši hostia po celý čas na lodi, ale často sa dostanú aj na súš. Prechádzka po ostrove, v čase keď sa budeme my potápať, prekrásne pohľady zo starých majákov, objavovanie tajomstiev opustených sídiel, či návšteva miestnych obyvateľov môžu patriť medzi fascinujúce skúsenosti. K omu ranné plávanie na zrkadlovej hladine či nočné šnorchľovanie!

 

 

Poznámka

Loď je vhodná aj pre ucelené skupiny, kedy je možné dohodou upravovať trasu, formu stravovania /polpenzia alebo plná penzia/ či špecifické zameranie plavby. Informuj sa v našej spoločnosti Aronnax.

 
Použité ilustrácie sú z knihy - Jules Verne: 20.000 míľ pod morom