Saint Tropez - Plage de Pompelonne
My z Aronnaxu, radi chodíme do južného Francúzska k Stredomorskému
pobrežiu za vrakovým potápaním. Najmä preto, že počas 5-6 potápačských
dní tu možno prejsť veľkou časťou histórie lodiarstva. Nachádzame tu
pod vodou ostatky starých plachetníc, vraky korábov kedysi kombinovaných
oplachtením aj parným pohonom, lode nitované a mnohé z na vtedajšie
časy inovačných prvkov konštrukcie plavidiel. Viac sa o tejto oblasti
sa dočítaš aj v našej sekcii o destináciách.

Ceny a termíny
21.-25.9.2011 |
Saint Tropez |
informuj sa v CK |
|
|
|
|
|
|
Cesta do Saint Tropez
Do Saint Tropez dá cestovať letecky 2-3 krát týždenne letom z Viedne
– Schwechat do Nice. Odtiaľ potom autobusom a taxíkom až na našu Plage
de Pompelonne.
Cesta vlakom končí na zastávke St. Raphael alebo Les Arcs. Odtiaľ
opäť autobusom do St. Tropez. Ďalej taxi. Až k miestu ubytovania.
Väčšina našich hostí však preferuje individuálne cestovanie vlastným
autom.

Najskôr diaľnicou po trase: Bratislava-Wien-Graz-Villach-Padova-Brescia-Piacenza-Genova-Nice.
Dôležité je opustiť diaľnicu na výjazde „Le Muy" a pokračovať smerom
na St.Maxime/St.Tropez. V Saint Tropez priamo za tabuľou (pri Ferrari
garáži ako aj benzínovej pumpe na pravo) na prvých svetlách odboč v
pravo na smer "Les Plages". Po asi 4 km bude na ľavej strane
nápis „Kon Tiki holiday camp“. Zaboč vľavo a pokračujte až k recepcii.
Ubytovanie
Rodinný hotel Les Girelles
Hotel sa nachádza v malom parku približne 300 metrov od pláže a asi
10 minút chôdze od dive centra. Poskytuje ubytovanie v dvoj a trojlôžkových
izbách s vlastným príslušenstvom. Niektoré z izieb majú výhľad na more.
 
 
Obytné prívesy
Ďalším typom ubytovania sú stacionárne umiestnené obytné prívesy v dvoch
kategóriách A a B. Prívesy kategórie A sú tvorené dvoma
spálňami: 1 spálňa s manželskou posteľou, 1 spálňa s 2 samostatnými
posteľami + 1 rozťahovacia dvojpostel. Zariadenie prívesu dopĺňa plne
zariadená kuchynka s chladničkou a 4-platničkou. Príslušenstvo tvorí
kúpeľňa so sprchou a záchodom. Z vonka je jeho súčasťou aj útulná terasa
so záhradnými stoličkami, stolom a slnečníkom. Maximálny počet ubytovaných
hostí v tomto type prívesu je 4 dospelí a 2 deti.
Prívesy kategórie B tvoria: 3 izby, 1 izba s manželskou
posteľou, 2 izby s 2 samostatnými posteľami + 1 rozťahovacia dvojposteľ,
plne zariadená kuchynka, kúpeľňa, terasa. Maximálny počet ubytovaných:
6 dospelí a 2 deti.
Vybrať si je možné aj z ďalších prívesov:
Mini California: (19 m2 ) 2 dospelí a 2 deti
California: (28 m2) 4 dospelí a 2 deti
Mini Garden Chalet: (24 m2 ) 4 dospelí
Garden Chalet: (25 m2 ) 4 dospelí a 2 deti
Tiki Hutte small: (21 m2 ) 2 dospelí a 2 deti
Tiki Hutte big,: (29 m2 ) 4 dospelí a 2 deti
Tiki Hutte sa nachádza priamo na pláži, pričom najďalej od nej je Mini
Garden Chalet.
Strava a nápoje
Stravovanie je celkom individuálne. Obyčajne si väčšiu časť potravín
prinášame so sebou zo Slovenska. Na mieste si potom zásoby dopĺňame
o čerstvú zeleninu, ovocie a predovšetkým „pravé“ bagety a fantastické
syry. Zariadená kuchyňa v prívesoch s kombináciou s hladom, aký býva
len po potápaní, istotne dajú možnosť vyniknúť tvojim kuchárskym schopnostiam.
Potápanie
Potápačské centrum
Potápačské centrum je situované priamo na pláži Plage de Pompelonne,
nadväzujúcej na slávnu až 7 km dlhú pláž ťahajúcu sa od St. Tropez.
Centrum je otvorené počas celého roka, je vybavené kvalitnými kompresormi,
zabezpečovacím aj potápačským výstrojom. Ponúka zmesi plynov Nitrox
aj Trimix. Všetky ponory v oblasti sa realizujú z plavidiel. Vzdialenosť
na lokality v závislosti od počasia nepresahuje 15-20 min, pričom na
najpopulárnejší ponor v regióne k ponorke Rubis, to je z našej pláže
len 5 min jazdy rýchlym člnom.
 
Požiadavky na potápanie
K potápaniu vo Francúzsku budeš potrebovať lekársku prehliadku nie staršiu
ako 11 mesiacov, potápačský plastový certifikát, riadne vedený potápačský
denník, fotografiu pasového formátu a poistenie za škody spôsobené voči
tretím osobám (Third Party Insurance Policy). Upozorňujeme, že ak na
niečo zabudneš, v St. Tropez stojí lekárska prehliadka okolo 35 €. Taktiež
je možné si zakúpiť na mieste poistenie za 10 €.
 
Potápačský terén
Táto oblasť je známa ako prechod medzi Stredomorím a Trópmi. Je tu vyše
20 rôznych útesov a veľká koncentrácia vrakov s bohatým podmorským životom.
Na rozdiel od niektorých iných častí mediteránnu, tu nie je zriedkavosťou
vidieť veľké morské úhory, murény, homáre, ale aj delfíny či mesačné
ryby.
 
Najväčším lákadlom oblasti sú však vraky, najmä pozostatky lodí potopených
počas 1. aj 2 sv. vojny až po súčasnosť. Viditeľnosť sa často pohybuje
okolo skvelých 20-30 metrov. Teplota vody v letných mesiacoch dosahuje
25-27 stupňov. Vzhľadom na hĺbky, v ktorých sa väčšina vrakov nachádza,
sa potápa pomerne hlboko a až po hranice časov bezdekompresných limitov.

Potápačské lokality
- Rubis - Mínonosná ponorka
Vrak ponorky je jednou z najznámejších a najnavštevovanejších potápačských
lokalít. Ponorku triedy Saphir, spustili na vodu v Toulone roku 1931.
S výtlakom 923 BRT a 45-timi mužmi na palube plávala na hladine max.
rýchlosťou na hladine 12 a pod vodou 9 uzlov.

 
Počas druhej svetovej vojny bojovala na strane spojencov, pričom má
na svojom konte množstvo úspešných bojových akcii. Rubis položila 683
mín a potopila 14 lodí o celkovom výtlaku 21 410 BRT. Plavidlo sa dokonca
stalo nositeľom Záslužného kríža za účasť v oslobodzovacích bojoch a
ďalších pôct, spojených s jeho bojovou činnosťou.
Po vojne Rubis slúžila ako školiace plavidlo pre výcvik obsluhy sonarov.
Aby sa predišlo jej dehonestujúcemu zošrotovaniu, bola táto ponorka
-hrdina v roku 1958 potopená ako cvičný cieľ pred mysom Camarat. Dnes
spočíva na pieskovom dne bez vegetácie v hĺbke 34-42 m. Z diaľky sa
zdá akoby plavidlo nebolo vôbec poškodené a len v zálohe odpočívalo.

Rubis je 66 metrov dlhá, 7 metrov široká a 8 metrov vysoká. Mohla prenášať
až 32 mín, mala 5 torpéd na zadnej časti a dva podnes viditeľné kanóny
na palube. Okrem pozostatkov tohto legendárneho plavidla, uvidíš jeho
dnešných obyvateľov - obrovské morské úhory a murény. Rubis je len 5
min plavby od našej základne.
 
- Le Tell – Obchodná loď
Na vodu bola spustená ešte v predminulom storočí v roku 1879. Jej pôvodná
dĺžka bola okolo 77 metrov. Le Tell pravidelne pendlovala medzi Nice
a Marseille s 38 - člennou posádkou. Potopila sa v noci za hmly dňa
25. októbra 1913 po náraze na útesy mysu Camarat. Zbytky vraku sú dnes
v neveľkých hĺbkach do 18 metrov a vhodné aj pre začínajúcich potápačov.
- Le Relax – Nákladná loď
Na miesto posledného odpočinku tejto lode sa dostaneme po približne
20 min plavby. Trup plavidla je podnes intaktný, pretože je pod vodou
približne 30 rokov. Pohybovať sa budeme v hĺbkach od 28 - 34 metrov.
- L´Espignole - Delový čln
Postavený bol v roku 1900 v Le Havre. Vo svojej dobe patrila táto loď
k najrýchlejším svojho druhu na svete. Ku dnu šlo toto 56 metrov dlhé
a 6 metrov široké plavidlo vinou kapitána po kolízii s útesmi pri Le
Cavalaire 4. februára 1903. Loď v tom čase viedla flotilu.
Na jeho palube bolo v tom okamihu až 62 členov posádky. Akoby vystrihnuté
z comicsu sa v hĺbke 33-38 metrov smerom k hladine, sa dnes týčia rebrá
tejto lode. Vrak je obývaný obrovským množstvom rýb a vyzdobený porastom
žltých gorgónií.

- Le Prophéte - Parník
Prophéte postavili v lodeniciach "Charles Reynaud" ako modernú
loď. Bol jedným z prvých parníkov, ktoré malo namiesto tradičných lopatiek
inštalovanú lodnú skrutku. Domovský prístav opustilo toto 41,5 metra
dlhé plavidlo s výtlakom 200 BRT 10. marca 1853. Už po 4 rokoch bolo
predané za na vtedajšie časy neuveriteľných 70.000 frankov istému Claude
Mourouovi a pendlovalo medzi Alžírskom a provensálskym pobrežím.
26. marec 1860 zastihla paroloď s nákladom zvierat na palube silná
búrka. Kapitán Cotton preto hľadal útočisko v zátoke Agay. Neskôr napriek
tomu narazila na podmorské útesy pri Cap Ladier, kde sa potopila. Dnes
jej pozostatky môžeme skúmať v hĺbke 29-34 metrov. Na vraku býva takmer
bez výnimky krásna viditeľnosť, pričom jeho útroby sa stali domovom
rastlín a živočíchov, pre ktoré tvorí umelý útes a poskytuje ochranu
a úkryt.
Aj po viac ako 150-tich rokoch sú vonkajšie kontúry vraku dobre rozlíšiteľné.
Stredu vrakoviska kraľuje obrovský parný kotol s impozantným, až 5 metrovým
náhonovým kolesom, patriacim medzi ústredné fotomotívy tunajších vôd!

- Le Poursuivante - Torpédovka
Rodný list vystavili tejto pôvodne torpédovke s rozmermi 80 x 72 m 4.
augusta 1936. Neskôr po menšej nehode bolo plavidlo v novembri 1942
predané talianskemu námorníctvu. Potopilo sa v roku 1947. Vrak je rozlomený
na dve časti a leží v extrémnych hĺbkach od 45 do 58 metrov.
V súčasnosti je Le Poursuivante zaujímavo porastený gorgóniami a bohatý
na mediteránsku faunu. Morské úhory, ktorým poskytuje útočisko dosahujú
na tomto vraku až legendárnych veľkostí cez 2 metre!

- Ramon Membru - Nákladný parník
Táto loď na parný pohon bola postavená v roku 1873. Potopila sa následkom
explózie v júni roku 1921. Vrak je pre neveľkú hĺbku, v ktorej sa nachádza
(10-20 metrov), známy aj z kníh a filmov skupiny okolo J.Y.Cousteaua.
- Le Togo - nákladná loď z I sv. vojny
Najhlbší vrak v oblasti, parník s rozmermi 78 x 10,5 metra a výtlakom
1339 BRT, bol postavený 30. augusta v roku 1882. Do služby vstúpil ako
Ville de Valence. Neskôr bolo plavidlo predané do Talianska a viac razy
zmenilo majiteľa aj meno.
V časoch 1. svetovej vojny, 12. mája 1918 sa loď už s menom Togo potopila
po kolízii s mínou, položenou nemeckou ponorkou UC 35. Po dopade na
dno rozpadlo na 2 časti vzdialené od seba na niekoľko metrov. Dnes leží
Togo na kýle, hrdo vzpiamené. Jeho predná časť vraku v hĺbke od 47 metrov,
pričom až na dno je potreba plávať ďalších 10 hĺbkových metrov.
Zadná časť je v hĺbke 61 metrov a je asi 4 metre vysoká. Potápačsky
atraktívnou je najmä prova vraku, porastená gorgóniami so zachovalými
kotvami lode. Transportér je vo výške strojovne rozlomený a medzeru
vypĺňajú mnohé artefakty vraku.
Potápanie na vraku Togo je veľmi náročné a rozhodne patrí už do kategórie
„technického potápania“. Veľká hĺbka a s ňou súvisiaca zvýšená spotreba
plynu, ako aj nemožnosť realizácie tohto zostupu bez potrebnej dekompresie
vylučuje z jeho návštevy menej skúsených potápačov. Vyžaduje serióznu
prípravu, kvalitný výstroj a spoľahlivého partnera.

- Le Torpilleur - torpédový čln
35 metrov dlhé bojové plavidlo z čias I. svetovej vojny. Potopené bolo
v roku 1921. Dnes je v hĺbke okolo 52 metrov.
- Trafik - plachetnica
Táto trojsťažňová a 40 metrov dlhá nákladná loď plávala pod plachtami
až do 17. november 1919, kedy sa za neznámych okolností potopila. Dnes
zbytky tohto plavidla nachádzame v hĺbkach 52 -56 metrov. Vrak bol objavený
pred približne 30-timi rokmi rybármi a zberačmi korálov, ktorí však
jeho polohu prísne utajovali. Nadstavbu dreveného plavidla už pohltil
zub času, zatiaľ čo zaujímavo zarastený trup môžeme obdivovať podnes.
Medzi ďalšie známe a nami často potápané vraky patria:
- L'Arretay - nákladná loď, 28 - 32 m hĺbka
- L'Ideal - nákladná loď, 28 - 32 m hĺbka
- Le Danae - 28 m hĺbka
- La Cóte D´Azur - nákladná loď, 28 - 32 m hĺbka
- French Patrol Boat - bojová loď, 57 m hĺbka
- Antique Wreck - 33 m hĺbka
- Barche au Congre
Riviéra
Letoviská na Francúzskej riviére a Azúrovom pobreží (Cote d´Azur) patria
k najvyhľadávanejším – a najdrahším – v Európe. Z jednej strany tiché
Stredozemné more, z druhej strany majestátne Alpy, a vo všetkých letoviskách
prvotriedny servis, noblesné promenády a príjemná klíma. Okrem skvelých
pláží a luxusných hotelov a obchodov tu však nájdete napríklad aj množstvo
príjemných rybárskych mestečiek a prístavov (Antibes, Golfe-Juan, Juan-les-Pins)
Hlavným mestom regiónu je Nice, ani mená ďalších dôležitých letovísk
vám však určite nie sú neznáme: Monaco, St. Tropez, Cannes…
Azúrové pobrežie Francúzska je svetoznáme plážami, ktoré sú v Európe
ojedinelé a scenériou typickou pre šarmantné Provensálsko. Nikdy nezabudnete
na vodné mesto Port-Grimaud, známe ako malé Benátky alebo slávny prístav
St. Tropez s malebným starým mestom. Neďaleko sú monumenty ako úžiny
Verdon (nazývané aj Grand Canyon Európy), Monaco, Castelet, Vodný Svet
v Antibes, Cannes, Marseille, alebo Maurské horské dedinky či vinohrady
St. Tropez.

Saint Tropez
Saint Tropez je malé mestečko na pobreží Stredozemného mora, cez záliv
oproti Ste Maxime, 50 km juhozápadne od Cannes a 60 km severovýchodne
od Toulonu. Žije tu len niečo cez 5 700 obyvateľov. Je však veľmi obľúbené
u turistov, najmä v lete. Počas celého 20. storočia lákalo veľa slávnych
osobností. Najprv to boli poväčšine len Francúzi, od 50-tych rokov,
čiastočne aj zásluhou Brigitte Bardot sa Saint Tropez dostalo medzinárodnej
pozornosti.
Pomenovanie mesta pravdepodobne pochádza od martýra svätého Tropesa,
ktorý sa odmietol vzdať svojej viery, bol popravený zoťatím hlavy a
jeho telo bolo vyhodené z člna a nakoniec bolo vyplavené na mieste,
ktoré sa dnes volá Zátoka Saint Tropez. Počas rokov 1470 až 1672 bolo
Saint Tropez samostatnou nezávislou republikou, ktorej vládli kapitáni
vybraní zástupcami spoločenstva a volení ľudom. Až kráľ Ľudovít XIV
si mesto podmanil a znovu dostal pod francúzsku nadvládu.
Saint Tropez je moderná verzia stredovekého mestečka, preslávená najmä
líniou luxusných jácht tiahnucej sa pozdĺž prístaviska a líniou terasovitých
kaviarničiek priamo oproti, rozdelené promenádou prechádzajúcich sa
turistov. Ďalej do vnútra mesta sa vlnia typické úzke uličky medzi starými
budovami. Preslávili ich najmä obchodíky a reštaurácie. V tejto časti
sa nachádza nespočetne veľa predajní so suvenírmi a darčekovými predmetmi.
Nočný život je veľmi živý.

Monte Carlo
Je nielen mestskou štvrťou, ale súčasne aj hlavným mestom štátu Monako,
ktorému vládne kniežací rod Ranierovcov. Za návštevu určite stoja záhrady
sv. Martina s výhľadom na more, ktoré inšpirovali tvorbu Guillauma Apollinaira.
Nachádza sa tu niekoľko bezo sporu zaujímavých múzeí. Nás potápačov
istotne zaujme Oceánografické múzeum či akvárium, ktorého fasáda vystupuje
z mora na pevninu a ponúka tak interaktívnu expozíciu podmorského života
v prístave.
Spomedzi ostatných múzeí spomeňme aspoň Múzeum napoleonských suvenírov
a Zbierku historických archívov, ktoré zachytávajú pestrú monackú históriu,
Voskové múzeum princov Monaka či Azúrový Express (vlak), ktorý uvezie
„len“ 54 pasažierov. Odvážnejší, alebo sveta skúsenejší si svoj pobyt
môžu spestriť návštevou kasína.

Nice
Je bezpochyby jedným z najkrajších miest na francúzskom pobreží Európy.
Nádherná príroda a tesné spojenie so Stredozemným morom ako aj typická
atmosféra letoviska vytvára z Nice atraktívne miesto pre všetky vekové
skupiny. A to nielen v lete. Svoje čaro si zachováva počas celého roku.
Nice je nielen hlavným mestom regiónu, ale aj kultúry. Hneď po Paríži,
má práve Nice najväčší počet múzeí. Rozhľadenejší z vás si možno spomenú,
že v tomto meste strávili časť života takí umelci akými boli: Renoir,
Dufy, Léger, Matisse, Picasso či Chagal... A Nice zostalo aj po stáročiach
inšpiráciou pre umelcov, ktorí tam stále hľadajú pokoj duše či rozlet
svojich myšlienok...

Antibes
Antibes je plné romantických úzkych uličiek a zákutí, nad ktorými
sa týči hrad rodiny Grimaldovcov. Teraz hrad hostí múzeum Pabla Picassa.
Domov na určitú dobu poskytlo nielen Picassovi, ale i Grahamu Greenovi
a Maxovi Ernstovi. Pokiaľ sa budeš chcieť vydať po ich stopách, bude
pravdepodobne najlepšou voľbou kúpa kombinovaného lístku, ktorý platí
do Picassovho múzea, múzea archeológie, mestskej pevnosti, napoleonského
múzea a do Múzejnej veže. V exile sa tu skrýval mimo iného aj čiernohorský
kráľ Nikola I. Petrović Njegoš so svojou manželkou, kráľovnou Milenou.
Za návštevu určite stojí aj morské zoo - Marineland. Navštív delfinárium,
pozri si inteligentné kosatky, obávané žraloky, tulene či smiešne tučniaky
a množstvo drobných morských rýb. Môžeš sa tiež prejsť mediálne známym
skleneným tunelom vedúcim priamo skrz ich vodné "kráľovstvo".
Ak budeš mať chuť zabávať sa vo vode rovnako ako kosatky, hneď vedľa
nájdeš skvelý akvapark spojený s lunaparkom. Pre fanúšikov pestrofarebného
hmyzu je neďaleko motýlia farma.
Antibes tiež každoročne hostí hádam najznámejší festival potápačskej
videotvorby a podmorskej fotografie.

Cannes
Cannes je rušným mestom známym mnohými medzinárodnými spoločenskými
udalosťami a filmovými festivalmi. Ale je tiež obdarené okúzľujúcim
prostredím, miernou klímou a takmer stále čistou oblohou. Harmóniu mesta
ešte upevňujú blízke vrchy, nádherná zátoka a dva ostrovy ochraňujúce
mesto.
Väčšina obyvateľov hovorí po francúzsky ale dohovoríš sa aj po anglicky.
Je to mesto kín, flirtov, začínajúcich hercov a tiež slávnych hviezd.
Je tiež známe svojimi jachtami a vysokou spoločnosťou. Mestský prístav
býva doslova preplnený drahými jachtami milionárov z celého sveta

Kaňon pri Verdune
A záverom náš tip: rozhodne by si si nemal nechať ujsť návštevu najväčšieho
kaňonu v Európe. Táto vápencová tiesňava stojí skutočne za to !

Podrobnejšie sa logistike a francúzskym reáliám venujeme v časti o
destináciách.
|