Potápanie v zatopenom lome
Okrem potápania v zime, kedy chodievame do indoorových potápačských
centier, navštevujeme Nemecko najmä v jeho severnej časti. Viac sa o
Nemecku dočítaš aj v našej sekcii o destináciách.

Hemmor, patrí medzi najnavštevovanejšie lokality Severného Nemecka.
Trochu ospalá severská atmosféra, čistá voda jazera spolu s panorámou
okolia, doplnenou budovou starého veterného mlyna (teraz už bez lopatiek)
a kostolnej veže vyzerá veľmi idylicky.
Termíny
26.-29.5.2011 |
Potápanie v lome na severe
Nemecka |
neurčená |
|
|
|
|
|
|
Cesta na sever Nemecka
Za potápaním do tejto vzdialenej oblasti Nemecka pocestujeme autom.
Z Bratislavy je to niečo cez 1000 km. Väčšina internetových cestných
plánovačov nám udáva menej ako 10 hodín jazdy. Zájazd väčšinou kombinujeme
s návštevou inej atrakcie podvodného parku pri Ibbenbueren vzdialeného
ďalších 267 km.

Ubytovanie a strava
Bývať budeme neďaleko základne v prostredí parku, v domčekoch s typickou
severskou architektúrou. Okrem spální sú v domčekoch obývacie miestnosti
spojené s plne zariadenou kuchyňou a jedálenským kútom. K dispozícii
sú aj skladové miestnosti, čo uľahčuje sušenie výstroja a ostatného
materiálu. Samozrejmosťou sú kúpeľne a farebný televízor. Pre väčšie
pohodlie aj zastrešená terasa s nábytkom.

Druhým typom ubytovania sú apartmány, vzdialené len pár 100 metrov
od potápačského centra. V kuchynských kútoch sú kávovary, mikrovlnky
a rúry. Kúpeľňa, sušiareň aj farebný TV. Parkovať sa dá v tesnej blízkosti
apartmánových domov.
 
 
Z histórie Hemmooru
Až do roku 1976 sa tu z legendárnej bane ťažilo vápno, z ktorého sa
získaval svetoznámy „Portlandský Cement najlepšej kvality Hemmoor“.
Neskôr sa však jeho ťažba stala neefektívnou a tak sa čerpadlá, držiace
spodnú vodu na dištanc od priemyselných objektov definitívne odmlčali.

Obrovský, 60 metrov hlboký kráter, s rozmermi 600x1300 metrov začala
zalievať voda. Len 4 roky trvalo prírode, aby opäť získala prevahu a
prinavrátila si späť svoj majetok, ktorý človek viac než 100 rokov využíval.

Priemyselná história Hemmooru začala v roku 1866, keď tu vznikla malá
tehliareň. Neskôr sa začalo s pálením vápenca a hliny na cement. Do
sveta sa vyvážal v malých drevených súdkoch vystlaných olejovým papierom.
Po hladine Elbe sa potom dostal do Hamburgu, odkiaľ putoval do celého
sveta.
 
A tak sa stalo že rovnako ako tunely popod Elbe v Hamburgu, poľnohospodárske
silá v Brazílii, nemecké koloniálne stavby v Kamerune, kasárne v Honk
Kongu či dokonca aj podstavec Sochy slobody v New Yorku sú postavené
z Hemmorského cementu.
 
Podvodné atrakcie
V jazere sú pre potešenie potápačov ponorené viaceré objekty. K videniu
je takto malá plachetnica v 10 metrovej hĺbke. Okrem VW polo je tam
viacero nákladných áut aj obytných prívesov, ba dokonca aj malé športové
lietadlo. Vraví sa, že toto lietadlo typu Piper, pilotoval kedysi Alan
Shepard – prvý Američan v otvorenom vesmíre a piaty človek, čo sa prechádzal
po mesiaci.
 
Za vrchol potápania v Hemmoori sa považuje zostup ku gigantickému
drviču vápenca. Tento betónový, 16 metrov vysoký kolos pripomína letecký
bunker posadený na stráni. V samotnej stavbe je niekoľko chodieb. Jedná
sa však o potápanie v uzatvorenom prostredí. V 20 metrovej hĺbke sa
dokonca dá v jej útrobách vynoriť na hladinu.
 
Na dne krátera
Potápať sa dá ešte hlbšie, smerom na spodok krátera. Na jeho dne je
sústava katakomb chodieb, plných káblov, konštrukcií a lán. Práve z
dôvodu viacerých vážnych nehôd, ktoré tu v minulosti mali nezodpovední
potápači, sú vchody uzatvorené silnými mrežami.
 
Povinný výstroj a obmedzenia
Súčasťou výstroja potápačov musia byť dva nezávislé regulátory určené
na ponory do chladnej vody. Nutnosťou je aj počítač. Z dôvodu absolútneho
hĺbkového limitu, obmedzeného na 45 metrov sa na lokalite „fyzicky“
kontrolujú počítače pri výstupe z vody. Aj keď ešte aj v tejto hĺbke
je relatívne svetlo, doporučuje sa potápačom nosenie svietidiel pod
hladinu.

Hĺbkové obmedzenia podľa potápačských kvalifikácií sú nasledovné:
Nočné potápanie ..... maximálne do 15 metrov
OWD/ AOWD .......... maximálne do 25 metrov
Rescue Diver ........... maximálne do 40 metrov
Divemaster a viac .... maximálne 45 metrov
Ak sa chce potápač ponoriť k drviču, musí vedieť dokázať zápismi v
logbooku, že má v plánovanej hĺbke, do ktorej sa chystá má odpotápaných
minimálne 40 ponorov, z toho 5 v chladnej vode.
 
Kto by sa chcel potápať s Trimixom, musí sa prispôsobiť termínom príjazdu
a potápaním miestnemu harmonogramu. Technické ponory so zmesami sú povolené
len raz mesačne počas vopred dohovoreného víkendu.
Ďalšie pravidlá
- Pred ponorom sa musia zahlásiť na miestnej základni, kde zakreslí
plán ponoru do náčrtku.
- Každý potápač musí mať platnú lekársku prehliadku, nie staršiu než
2 roky. A teraz pozor – potápači nad 40 rokov nie staršiu ako 1 rok
!
- Z vody sa musí vynárať so zbytkovou zásobou plynu 40 bar.
- Bezpečnostná zastávka v 3 metroch je povinná.
- Pri potápaní s Nitroxom sa predpokladá výpočet MOD na základe hodnoty
ppO2 = 1,4 bar.
- Sólové ponory sú vylúčené.
- Na lokalite sa nepotápa od 23:00 – 6:00
- Použitie vlastných kompresorov na lokalite nie je dovolené.

Ceny za potápanie
Všetci aktéri potápania v Hemmoore si musia zaplatiť vstupné vo výške
10 Eur/deň.
Nepotápajúci sa hostia platia 2 Eur/deň.
Za doplnenie fliaš sa účtuje 0,35 centov/vodný liter. (To jest 15 litrová
fľaša stojí 5,25 Eur).
Najznámejšie lokality Hemmooru
...Cesta
Dláždená cesta klesajúca do jazera vedie priamo k drviču. Od 32 metrovej
hĺbky ako piesočná cesta ďalej na dno lomu. Na jej „okraji“ sú stále
zbytky stromov, v korunách ktorých sa zdržiavajú ryby. Zaujímavo pôsobia
aj šachty s výpustnými ventilmi vodného čerpacieho systému.

...Dopravníky
Paralerne s cestou vedú dopravníkové pásy, na ktorých bola kedysi dopravovaná
ruda z drtiča v kráteri smerom nahor do továrne. Zbytky z nich sa dajú
nájsť po celom lome. Na západnej strane krátera leží ďalší podobný dopravníkový
pás.

...Betónové silá
Sú podobné aké v dnešných časoch vídavame na väčších stavbách. Sú to
asi 1,5x 2m lieviky. Kedysi slúžili na napĺňanie rôznych transportných
prostriedkov. Jedno sa nachádza v hĺbke 45 m, a druhé pre potechu potápačov
vytiahli na 23 metrovú hĺbku.
...Automobily
Jedným z nich je modré Mitsubishi. Kedysi patrilo miestnemu klubu, ktoré
ho používalo ako lokálne „približovadlo“. Bohužiaľ potápačskí vandali
ho viac razy presunuli a v konečnom dôsledku aj zdemolovali. V súčasnosti
je v 20m na južnej strane jazera.

Druhým autom je VW Polo. Obe ležia neďaleko od seba. Pôvodne poslúžilo
televíznemu štábu, ktorý filmoval v Nemecku známu reláciu „Notruf“.
Z pôvodne bieleho vozidla, je dnes už naozaj len vrak.

...Drvič
Jedná sa o betńovú stavbu s výškou okolo 15 metrov a zábradlím na konštrukcii.
V stavbe je viacero podzemných chodieb, ktoré viedli dnom krátera k
fabrike. Pod drvičom na stráni pokračujú drevené schody, pôvodne vedúce
k čerpacej stanici.


...Náklaďák
Na mieste kam na drvič prichádzali kedysi náklaďáy, bol postavený Mercedes
Atego so zdvihnutou korbou. Je relatívne nový a preto zachovalý. Pochopiteľne
zbavený motora a zaolejovaných častí. Na mieste vodiča je inštalovaná
figurína „Lilly“.

...Les
Na strane jazera od mlynu je zatopený les, s 10 metrov vysokými stromami
pokrytými nánosom sedimentu. Pri potápaní je potrebné si udržať odstup,
pretože konáre sa ľahko odlamujú.
...Lietadlo
V hĺbke 27 metrov „letí“ pod vodou žlto sfarbené lietadlo značky Piper
28. Kedysi patrilo Alanovi Shepardovi, prvému americkému atronautovi
a 5. človeku, ktorý bol na mesiaci v roku 1971. Na letúň je impozantný
pohľad z väčšej diaľky, pretože vyzerá akoby skutočne letel. Za kniplom
teraz sedí kostra a na zadnom sedadle korábu leží kufor s pokladom.
Pôvod oboch nie je jasný.
...Jachta
V hĺbke 14-17 metrov leží 13 metrov dlhá motorová plachetnica. Má 3
kabíny, riadiaci mostík a strojovňu. Jej stožiar, kolmo sa týčiaci nahor
siaha až do hĺbky 5 metrov pod hladinou. Prova lode pretŕča cez hranu
veľmi strmej podvodnej steny. Pohľad na plachetnicu zo spodu, vracajúc
sa nahor z hĺbky je preto veľmi emotívny.
...Plachetnica
Je plavidlo s kompletnou takelážou. Aj keď nemá kajutu, riady sú podnes
na stole. Loď má zachovalé laná – kladky aj karabíny. Aj keď ani tomuto
plavidlu (podobne ako všetkým autovrakom v jazere) potápačskí vandali
neodolali a hodili ho cez okraj do 51 metrovej hĺbky, nič vážnejšie
sa mu nestalo. Dnes je plachetnica opäť na svojom mieste na „ceste“,
s kýlom v hĺbke 12 metrov.

...Obytné prívesy
V jazere sú potopené aj dva obytné prívesy. Osud prvého z nich je značne
pohnutý. Ide o príves, ktorý využívala miestna Vodná záchranná služba.
Pri silnej búrke bol zmietnuté do vody silným vetrom. Najskôr plávali
na vode, pretože sú z dreva. Neskôr klesli na dno, na hĺbku25 metrov.
Druhý z prívesov je v hĺbke 38 metrov, len kúsok od prvého spomínaného.
...Severná stena
Na severnom brehu jazera je strmá podvodná stena padajúca až do hĺbky
cez 50 metrov. Je takmer kolmá a preto vyhľadávaná najmä pokročilými
potápačmi. Na stene je aj niekoľko menších jaskýň s plochou 1-2 m2.
Nedoporučuje sa do nich príliš „nazerať“ nakoľko prúd stúpajúcich bublín
takmer okamžite spúšťa lavínu sedimentu na potápača.
...Kovové siete
Viditeľné sú už od malej hĺbky. Slúžili na spevnenie brehov a zábrane
pred padajúcim kamením. V dnešných časoch sú značne skorodované a takmer
sa stali súčasťou dna.
...Vedenie
Ide o dve paralerné rúry vedúce z okraja krátera do hĺbky. V priemyselných
časoch Hemmooru v nich bolo elektrické vedenie, smerujúce k bagrom a
čerpacej stanici. Miestami sú rury zachovalé a dobre viditeľné, inde
sú pochované pod nánosom horniny a objavujú sa až o kúsok nižšie. V
hĺbke 50 metrov sa definitívne strácajú v dne. V skutočnosti vedú ešte
ďalších cca 50 metrov smerom do stredu zeme.....

Za všetky informácie a popisy lokalít a fotografie ďakujeme miestnemu
potápačskému centru, nemeckým potápačom nám neznámym podvodným fotografom.
Čerpali sme najmä z:
www.dive-station-hemmoor.de
www.dive-station-hemmoor.de
www.unterwasser.de
|