Pro Dive Chorvčtsko 
 

Potápanie v zatopenom lome

 

Okrem potápania v zime, kedy chodievame do indoorových potápačských centier, navštevujeme Nemecko najmä v jeho severnej časti. Viac sa o Nemecku dočítaš aj v našej sekcii o destináciách.

 

Hemmor, patrí medzi najnavštevovanejšie lokality Severného Nemecka. Trochu ospalá severská atmosféra, čistá voda jazera spolu s panorámou okolia, doplnenou budovou starého veterného mlyna (teraz už bez lopatiek) a kostolnej veže vyzerá veľmi idylicky.

 

Termíny

26.-29.5.2011
Potápanie v lome na severe Nemecka
neurčená
 
 
 

 

Cesta na sever Nemecka

Za potápaním do tejto vzdialenej oblasti Nemecka pocestujeme autom. Z Bratislavy je to niečo cez 1000 km. Väčšina internetových cestných plánovačov nám udáva menej ako 10 hodín jazdy. Zájazd väčšinou kombinujeme s návštevou inej atrakcie podvodného parku pri Ibbenbueren vzdialeného ďalších 267 km.

 

Ubytovanie a strava

Bývať budeme neďaleko základne v prostredí parku, v domčekoch s typickou severskou architektúrou. Okrem spální sú v domčekoch obývacie miestnosti spojené s plne zariadenou kuchyňou a jedálenským kútom. K dispozícii sú aj skladové miestnosti, čo uľahčuje sušenie výstroja a ostatného materiálu. Samozrejmosťou sú kúpeľne a farebný televízor. Pre väčšie pohodlie aj zastrešená terasa s nábytkom.

Druhým typom ubytovania sú apartmány, vzdialené len pár 100 metrov od potápačského centra. V kuchynských kútoch sú kávovary, mikrovlnky a rúry. Kúpeľňa, sušiareň aj farebný TV. Parkovať sa dá v tesnej blízkosti apartmánových domov.

 

Z histórie Hemmooru

Až do roku 1976 sa tu z legendárnej bane ťažilo vápno, z ktorého sa získaval svetoznámy „Portlandský Cement najlepšej kvality Hemmoor“. Neskôr sa však jeho ťažba stala neefektívnou a tak sa čerpadlá, držiace spodnú vodu na dištanc od priemyselných objektov definitívne odmlčali.

Obrovský, 60 metrov hlboký kráter, s rozmermi 600x1300 metrov začala zalievať voda. Len 4 roky trvalo prírode, aby opäť získala prevahu a prinavrátila si späť svoj majetok, ktorý človek viac než 100 rokov využíval.

Priemyselná história Hemmooru začala v roku 1866, keď tu vznikla malá tehliareň. Neskôr sa začalo s pálením vápenca a hliny na cement. Do sveta sa vyvážal v malých drevených súdkoch vystlaných olejovým papierom. Po hladine Elbe sa potom dostal do Hamburgu, odkiaľ putoval do celého sveta.

A tak sa stalo že rovnako ako tunely popod Elbe v Hamburgu, poľnohospodárske silá v Brazílii, nemecké koloniálne stavby v Kamerune, kasárne v Honk Kongu či dokonca aj podstavec Sochy slobody v New Yorku sú postavené z Hemmorského cementu.

 

Podvodné atrakcie

V jazere sú pre potešenie potápačov ponorené viaceré objekty. K videniu je takto malá plachetnica v 10 metrovej hĺbke. Okrem VW polo je tam viacero nákladných áut aj obytných prívesov, ba dokonca aj malé športové lietadlo. Vraví sa, že toto lietadlo typu Piper, pilotoval kedysi Alan Shepard – prvý Američan v otvorenom vesmíre a piaty človek, čo sa prechádzal po mesiaci.

Za vrchol potápania v Hemmoori sa považuje zostup ku gigantickému drviču vápenca. Tento betónový, 16 metrov vysoký kolos pripomína letecký bunker posadený na stráni. V samotnej stavbe je niekoľko chodieb. Jedná sa však o potápanie v uzatvorenom prostredí. V 20 metrovej hĺbke sa dokonca dá v jej útrobách vynoriť na hladinu.

 

Na dne krátera

Potápať sa dá ešte hlbšie, smerom na spodok krátera. Na jeho dne je sústava katakomb chodieb, plných káblov, konštrukcií a lán. Práve z dôvodu viacerých vážnych nehôd, ktoré tu v minulosti mali nezodpovední potápači, sú vchody uzatvorené silnými mrežami.

 

Povinný výstroj a obmedzenia

Súčasťou výstroja potápačov musia byť dva nezávislé regulátory určené na ponory do chladnej vody. Nutnosťou je aj počítač. Z dôvodu absolútneho hĺbkového limitu, obmedzeného na 45 metrov sa na lokalite „fyzicky“ kontrolujú počítače pri výstupe z vody. Aj keď ešte aj v tejto hĺbke je relatívne svetlo, doporučuje sa potápačom nosenie svietidiel pod hladinu.

Hĺbkové obmedzenia podľa potápačských kvalifikácií sú nasledovné:
Nočné potápanie ..... maximálne do 15 metrov
OWD/ AOWD .......... maximálne do 25 metrov
Rescue Diver ........... maximálne do 40 metrov
Divemaster a viac .... maximálne 45 metrov

Ak sa chce potápač ponoriť k drviču, musí vedieť dokázať zápismi v logbooku, že má v plánovanej hĺbke, do ktorej sa chystá má odpotápaných minimálne 40 ponorov, z toho 5 v chladnej vode.

Kto by sa chcel potápať s Trimixom, musí sa prispôsobiť termínom príjazdu a potápaním miestnemu harmonogramu. Technické ponory so zmesami sú povolené len raz mesačne počas vopred dohovoreného víkendu.

 

Ďalšie pravidlá

- Pred ponorom sa musia zahlásiť na miestnej základni, kde zakreslí plán ponoru do náčrtku.
- Každý potápač musí mať platnú lekársku prehliadku, nie staršiu než 2 roky. A teraz pozor – potápači nad 40 rokov nie staršiu ako 1 rok !
- Z vody sa musí vynárať so zbytkovou zásobou plynu 40 bar.
- Bezpečnostná zastávka v 3 metroch je povinná.
- Pri potápaní s Nitroxom sa predpokladá výpočet MOD na základe hodnoty ppO2 = 1,4 bar.
- Sólové ponory sú vylúčené.
- Na lokalite sa nepotápa od 23:00 – 6:00
- Použitie vlastných kompresorov na lokalite nie je dovolené.


 

Ceny za potápanie

Všetci aktéri potápania v Hemmoore si musia zaplatiť vstupné vo výške 10 Eur/deň.
Nepotápajúci sa hostia platia 2 Eur/deň.
Za doplnenie fliaš sa účtuje 0,35 centov/vodný liter. (To jest 15 litrová fľaša stojí 5,25 Eur).


Najznámejšie lokality Hemmooru

...Cesta
Dláždená cesta klesajúca do jazera vedie priamo k drviču. Od 32 metrovej hĺbky ako piesočná cesta ďalej na dno lomu. Na jej „okraji“ sú stále zbytky stromov, v korunách ktorých sa zdržiavajú ryby. Zaujímavo pôsobia aj šachty s výpustnými ventilmi vodného čerpacieho systému.


 

...Dopravníky
Paralerne s cestou vedú dopravníkové pásy, na ktorých bola kedysi dopravovaná ruda z drtiča v kráteri smerom nahor do továrne. Zbytky z nich sa dajú nájsť po celom lome. Na západnej strane krátera leží ďalší podobný dopravníkový pás.


 

...Betónové silá
Sú podobné aké v dnešných časoch vídavame na väčších stavbách. Sú to asi 1,5x 2m lieviky. Kedysi slúžili na napĺňanie rôznych transportných prostriedkov. Jedno sa nachádza v hĺbke 45 m, a druhé pre potechu potápačov vytiahli na 23 metrovú hĺbku.


 

...Automobily
Jedným z nich je modré Mitsubishi. Kedysi patrilo miestnemu klubu, ktoré ho používalo ako lokálne „približovadlo“. Bohužiaľ potápačskí vandali ho viac razy presunuli a v konečnom dôsledku aj zdemolovali. V súčasnosti je v 20m na južnej strane jazera.



Druhým autom je VW Polo. Obe ležia neďaleko od seba. Pôvodne poslúžilo televíznemu štábu, ktorý filmoval v Nemecku známu reláciu „Notruf“. Z pôvodne bieleho vozidla, je dnes už naozaj len vrak.


 

...Drvič
Jedná sa o betńovú stavbu s výškou okolo 15 metrov a zábradlím na konštrukcii. V stavbe je viacero podzemných chodieb, ktoré viedli dnom krátera k fabrike. Pod drvičom na stráni pokračujú drevené schody, pôvodne vedúce k čerpacej stanici.


 

...Náklaďák
Na mieste kam na drvič prichádzali kedysi náklaďáy, bol postavený Mercedes Atego so zdvihnutou korbou. Je relatívne nový a preto zachovalý. Pochopiteľne zbavený motora a zaolejovaných častí. Na mieste vodiča je inštalovaná figurína „Lilly“.


...Les
Na strane jazera od mlynu je zatopený les, s 10 metrov vysokými stromami pokrytými nánosom sedimentu. Pri potápaní je potrebné si udržať odstup, pretože konáre sa ľahko odlamujú.


 

...Lietadlo
V hĺbke 27 metrov „letí“ pod vodou žlto sfarbené lietadlo značky Piper 28. Kedysi patrilo Alanovi Shepardovi, prvému americkému atronautovi a 5. človeku, ktorý bol na mesiaci v roku 1971. Na letúň je impozantný pohľad z väčšej diaľky, pretože vyzerá akoby skutočne letel. Za kniplom teraz sedí kostra a na zadnom sedadle korábu leží kufor s pokladom. Pôvod oboch nie je jasný.


 

...Jachta
V hĺbke 14-17 metrov leží 13 metrov dlhá motorová plachetnica. Má 3 kabíny, riadiaci mostík a strojovňu. Jej stožiar, kolmo sa týčiaci nahor siaha až do hĺbky 5 metrov pod hladinou. Prova lode pretŕča cez hranu veľmi strmej podvodnej steny. Pohľad na plachetnicu zo spodu, vracajúc sa nahor z hĺbky je preto veľmi emotívny.


 

...Plachetnica
Je plavidlo s kompletnou takelážou. Aj keď nemá kajutu, riady sú podnes na stole. Loď má zachovalé laná – kladky aj karabíny. Aj keď ani tomuto plavidlu (podobne ako všetkým autovrakom v jazere) potápačskí vandali neodolali a hodili ho cez okraj do 51 metrovej hĺbky, nič vážnejšie sa mu nestalo. Dnes je plachetnica opäť na svojom mieste na „ceste“, s kýlom v hĺbke 12 metrov.


 

...Obytné prívesy
V jazere sú potopené aj dva obytné prívesy. Osud prvého z nich je značne pohnutý. Ide o príves, ktorý využívala miestna Vodná záchranná služba. Pri silnej búrke bol zmietnuté do vody silným vetrom. Najskôr plávali na vode, pretože sú z dreva. Neskôr klesli na dno, na hĺbku25 metrov. Druhý z prívesov je v hĺbke 38 metrov, len kúsok od prvého spomínaného.


 

...Severná stena
Na severnom brehu jazera je strmá podvodná stena padajúca až do hĺbky cez 50 metrov. Je takmer kolmá a preto vyhľadávaná najmä pokročilými potápačmi. Na stene je aj niekoľko menších jaskýň s plochou 1-2 m2. Nedoporučuje sa do nich príliš „nazerať“ nakoľko prúd stúpajúcich bublín takmer okamžite spúšťa lavínu sedimentu na potápača.

 

...Kovové siete
Viditeľné sú už od malej hĺbky. Slúžili na spevnenie brehov a zábrane pred padajúcim kamením. V dnešných časoch sú značne skorodované a takmer sa stali súčasťou dna.


 

...Vedenie
Ide o dve paralerné rúry vedúce z okraja krátera do hĺbky. V priemyselných časoch Hemmooru v nich bolo elektrické vedenie, smerujúce k bagrom a čerpacej stanici. Miestami sú rury zachovalé a dobre viditeľné, inde sú pochované pod nánosom horniny a objavujú sa až o kúsok nižšie. V hĺbke 50 metrov sa definitívne strácajú v dne. V skutočnosti vedú ešte ďalších cca 50 metrov smerom do stredu zeme.....


 

Za všetky informácie a popisy lokalít a fotografie ďakujeme miestnemu potápačskému centru, nemeckým potápačom nám neznámym podvodným fotografom. Čerpali sme najmä z:

www.dive-station-hemmoor.de
www.dive-station-hemmoor.de
www.unterwasser.de

 

 

 
Použité ilustrácie sú z knihy - Jules Verne: 20.000 míľ pod morom