Vrak Zenobia
Vrakové potápanie pri
Larnake. Cyprus.
Niekto má teda šťastie! Aj takto som si s určitou závisťou
pomyslel, keď som prvýkrát uvidel pod vodou kontúry vraku potopeného
plavidla.
Tak blízko pri brehu .........
V tak ideálnej hĺbke .........
A ešte k tomu taký obrovský ........

Prevádzkovatelia potápačských centier v okolí Larnaky sa asi ozaj narodili
pod šťastnou hviezdou, keď osud zariadil, že potápačský business v tejto
oblasti potrebuje silnú injekciu v podobe možnosti potápania sa na kolosálnom
vraku. Neviem aký je charakter ďalších lokalít, ktoré sú ešte v rozumnom
dosahu od ich základní, ale piesočná pláž v tesnej blízkosti nášho centra
ani úsek smerom do Larnaky nedávali pre plytký vstup do vody a blízkosť
viacerých tovární príliš veľa nádeje na krajší či náročnejší potápačský
terén. Každopádne, my sme prišli na Cyprus s jasným cieľom dôkladne
si zapotápať na Zenobii, na ktorej sme sa chystali realizovať 4 ponory.
Potopenie Zenobie
Keď trajekt Zenobia s nákladom nákladných áut a ďalšej techniky začal
mať problémy s riadením, rozhodol sa kapitán lode pristáť v prístave
Larnaka. Tu lodní inžinieri zistili vážne problémy so systémom palubného
počítača, čo vyústilo k prieniku vody do priestorov balastu plavidla.
Zenóbia bola odtiahnutá na otvorenú vodu približne pol míle od prístavu,
aby mohli inžinieri pracovať na odstránení poruchy. Loď sa však naďalej
nakláňala. Keď dosiahla náklon 45 stupňov skonštatovali, že nie je možné
trajekt zachrániť. Kapitán žiadal opätovné povolenie pristáť v Larnake.
Bolo mu však zamietnuté v obave, že neovládateľné plavidlo týchto rozmerov
by mohlo celkom zablokovať dopravu v prístave. Trvalo 2 dni, kým Zenobia
definitívne klesla pod hladinu približne 1,5 km od pobrežia. Je mi ľúto
majiteľov plavidla aj všetkých, ktorých sa táto nepríjemná udalosť dotkla.
Ale pravda je taká, že pri zániku „hladinového života“ Zenobie nedošlo
k stratám na ľudských životoch. Kosti ktoré sme videli na vraku sú živočíšneho
pôvodu a pochádzajú z uhynutého dobytka.
Lokalita
par excellence
My potápači sme však získali prvotriednu lokalitu na všetky stupne vrakového
potápania. Už sme spomínali blízkosť lokality k prístavu v Larnake.
Veď naša loď patriaca základni Happy Divers hravo prekonala v priebehu
niekoľkých minút vzdialenosť necelých dvoch námorných míľ. Aj hĺbka
je fajn. Zenóbia narazila na dno, ktoré leží v 42 metroch. Horný okraj,
respektíve ľavobok plavidla orientovaný k hladine (trajekt zostal ležať
na ľavom boku) je len v 16 metrovej hĺbke. Preto tá moja závisť zo začiatku
príspevku. Na Zenobiu tak prúdia zástupy rekreačných potápačov, ktorý
si chcú užiť vrakového potápania s jemným nádychom penetrácie. Všetky
naše ponory sa odohrávali v rozmedzí od 25-33 metrov. K takémuto cieľu
sme nepotrebovali dvojité zásobníky, prídavné fľaše a všetky ostatné
„technické rárohy“. Navyše voda v okolí Larnaky je pomerne čistá a príjemne
teplá preto postačia aj bežné mokré obleky. Neznamená to však, že by
si tu vyznávači technického potápania neprišli na svoje. V hlbších útrobách
vraku, ktoré sme pochopiteľne nevideli je toho istotne ešte veľa zaujímavého.
Páčilo sa mi
Vrak bol pre mňa zaujímavý z niekoľkých aspektov. V prvom rade jeho
veľkosť. Veď potopené plavidlo s dĺžkou cez 178 m nevídame až tak často.
Rozmerom zodpovedala preto aj veľkosť lodných skrutiek, kotiev a príslušenstva.
V druhom rade je to náklad, ktorí Zenobia transportovala. Na vraku zostalo
104 nákladných áut. Niektoré vypadli z plavidla, iné zostali v neprirodzených
polohách všelijako poposúvané tak, ako sa loď nakláňala pre potopením.
Najbizarnejšie polohy zaujali vo vnútri nákladového priestoru, kde vytvárajú
na prvý pohľad nepreniknuteľný labyrint kolies, náprav, návesov a plachtovia.
V skutočnosti nás naši sprievodcovia bezpečne a celkom suverénne týmto
zdanlivým chaosom viedli naprieč plavidlom. A do tretice ma neskutočne
prekvapila morská fauna prostredia vraku. Aj keď sme kapitálne kusy
garúp nevideli, exempláre v rozmedzí od 1,2-1,4 metra boli tak bežné,
že si ich na druhý deň už nikto z nás ani nevšímal. K tomu húfy rýb
nad trupom vraku, ale aj chobotnice a murény.
Logistika
zájazdu
Mne osobne, sa páčila aj celková organizácia zájazdu. Cestovali sme
nízko nákladovou leteckou spoločnosťou, čo znamená že pri dostatočnom
predstihu sme dosiahli slušnú cenu. Už na letisku nás s autami čakali
zástupcovia nášho centra. Bývalo sa v hoteli stredného štandardu, čo
nám neprekážalo. Ba naopak, všetci sme ocenili tesnú blízkosť s našim
potápačským centrom a najmä chladivý efekt hotelového bazéna. Na základni
(majiteľ bol Angličan) sme sa tak, ako asi na veľkej časti Cypru ľahko
dohovorili. Splnili nám všetky naše priania, aj keď viacerí z nás, ktorí
podnikajú pravdepodobne dostali lekciu z dôslednosti, s akou sme museli
za všetky vykonané či len predpokladané služby platiť presne a vždy
vopred. Ale pripúšťam, že to bol vzťah korektný a sprevádzaný s úsmevom.
Problémom nebol ani nitrox ani väčšie, 15 litrové zásobníky pre dýchavičných.

Dietický program
Ako už to v prípade zájazdov s našim klubom býva, nemenej dôležitou
súčasťou zájazdu bol aj dietický režim. Už pred odletom na Cyprus som
sa tešil na baraninu či akékoľvek mäso so zeleninou a rôznymi omáčkami
pre nás nevšedných chutí. Katka, ktorá už na Cypre bola nás po príchode
skúsene informovala, že miestnou špecialitou je jedlo nazývané Meze.
Tak sme to hneď prvý deň po potápaní skúsili. To vám bolo teda čosi!
Za stôl sme zasadli traja, asi preto nám po objednaní si Meze priniesli
tri taniere s troma vidličkami. Po chvíľke tri kusy pečeného teľacieho,
potom špeciálny opekaný syr a tak to pokračovalo ďalej. Keďže sme rôzne
druhy mäsa prekladali vynikajúcimi šalátmi, výsledkom bolo, že po 10
chode nikto z nás už viacej nevládal. A to sme vraj neboli ani v polovičke
pôvodného programu Meze.....
   
Ďakujem všetkým, ktorí sa pričinili o to že výjazd na Zenobiu bol pre
mňa takým zážitkom.
|